ترمز دیسکی چیست؟

ترمز دیسکی یکی از انواع سیستم  های ترمز خودرو است که از دیسک های فلزی برای تولید اصطکاک با ترمز کالیپر و صفحه ترمز برای کاهش سرعت و توقف خودرو استفاده می کند.

ترمز دیسکی معمولا در بخش جلوی خودرو قرار دارد و به دو روش کار می‌کند. روش اول، با استفاده از فشار هیدرولیکی در سیستم ترمز، کالیپرهای ترمز را فشار می دهد تا صفحه ترمز به دیسک فشار بیاورد و سرعت خودرو را به طور کامل کاهش دهد. روش دوم، توسط سیستم ترمز الکتریکی می‌شود که با فشار دادن به صفحه ترمز به دیسک ترمز، سرعت خودرو را به طور کامل کاهش می‌دهد.

ترمز دیسکی با توجه به کیفیت و اندازه دیسک، تعداد کالیپرها و جنس صفحه ترمز، برای خودروهای مختلف و با سطوح متفاوت طراحی شده است. همچنین، نگهداری و تعویض بخش‌های مختلف سیستم ترمز دیسکی نیز برای حفظ عملکرد مناسب ترمز و ایمنی در رانندگی ضروری  می باشد.

ترمز دیسکی در چه خودروهایی استفاده می شود؟

ترمز دیسکی در اکثر خودروهای سواری، وانت‌ها، و وسایل نقلیه سنگین استفاده می‌شود. همچنین، بسیاری از موتورسیکلت‌ها نیز از ترمز دیسکی به عنوان ترمز استفاده می‌کنند. ترمز دیسکی در خودروهای سواری شامل خودروهای شهری، خودروهای جاده‌ای، خودروهای رانندگی خاص و خودروهای رانندگی ورزشی استفاده می‌شود. در واقع، تقریباً تمام خودروهای جدید دارای سیستم ترمز دیسکی هستند، زیرا این سیستم ترمز نسبت به سیستم ترمز دیسکی قدیمی که با استفاده از ترمز بادی عمل می‌کرد، دقیق تر، قدرتمندتر و کارآمدتر است.

ترمز دیسکی چه کاربردهایی در خودرو دارد؟

ترمز دیسکی در خودروها برای کاهش سرعت و توقف خودرو استفاده می‌شود. برای توضیح بیشتر، در ادامه  به کاربردهای ترمز دیسکی در خودروها اشاره خواهم کرد:

توقف خودرو: ترمز دیسکی به عنوان یکی از اصلی ترین سیستم های ترمز خودرو، برای توقف کامل و مطمئن خودرو در مواقع اضطراری و نیاز به توقف فوری استفاده می شود.

کاهش سرعت: ترمز دیسکی به عنوان یکی از اصلی‌ترین سیستم‌های کاهش سرعت خودرو، در مواردی که راننده‌ها به کاهش سرعت نیاز داشتند، به کار می‌رود.

عملکرد بهتر در شرایط مختلف هوا: ترمز دیسکی به دلیل عدم تأثیرپذیری از شرایط مختلف هوا مانند باران یا برف و همچنین شرایط مختلف دمایی، عملکرد بهتری نسبت به سیستم ترمز دیسکی قدیمی‌تر دارد.

ترمز دیسکی از چه بخش هایی تشکیل می شود؟

ترمز دیسکی از  بخش های مختلفی تشکیل شده است که شامل موارد زیر می‌شود:

دیسک ترمز: قطعه اصلی ترمز دیسکی که بر روی آن فشار می‌آورد و به وسیله آن قدرت حرکت خودرو کاهش می‌یابد. دیسک ترمز از فلزات سخت و مقاوم ساخته می شود.

سیستم پیستون: قسمتی از ترمز دیسکی است که به کمک فشار هیدرولیک یا مکانیکی، باعث فشردن سیستم ترمز و اعمال فشار بر روی دیسک می‌شود. سیستم پیستون می‌تواند یک یا چند پیستون داشته باشد.

سیستم کالیپر: بخشی از ترمز دیسکی که پیستون را در بر می‌گیرند و باعث فشردن لنت ترمز بر روی دیسک ترمز می‌شود. سیستم کالیپر شامل قطعاتی مانند بلبرینگ، لوله های هیدرولیکی و لنت های ترمز می باشد.

لنت ترمز: قطعه‌ای از ترمز دیسکی که به دیسک ترمز چسبیده و با اعمال فشار بر روی آن، باعث کاهش سرعت خودرو می‌شود.  لنت های ترمز از موادی مانند فلزات، کامپوزیت ها و سرامیک ساخته می شوند.

چه عواملی باعث ایجاد خرابی در ترمز دیسکی می شود؟

عوامل زیادی هستند که می‌توانند باعث خرابی ترمز دیسکی شوند، از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سایش زیاد: در صورت استفاده طولانی مدت و یا استفاده نادرست از ترمز دیسکی، سایش و اصطکاک زیاد می‌تواند باعث خرابی دیسک ترمز شوند.

ترمز کردن در شرایط نامناسب: ترمز کردن در سرعت‌های بالا، نزدیک به توقف کامل، و در شرایط نامناسب رانندگی در جاده‌های کوهستانی، می‌تواند باعث خرابی ترمز دیسکی شود..

آب و رطوبت: برخورد ترمز دیسکی با آب و رطوبت می‌تواند باعث خرابی آن شود، زیرا می‌تواند باعث سوختگی و زنگ زدگی در ترمز دیسکی شود.

استفاده از قطعات نامناسب: استفاده از قطعات غیراصل و یا قطعاتی که کیفیت پایینی دارند، می‌توانند باعث خرابی ترمز دیسکی شوند.

ضربه‌های شدید: اعمال ضربه‌های شدید به ترمز دیسکی، می‌تواند باعث خرابی  و ایجاد مشکل در آن شود.

به طور کلی، برای جلوگیری از خرابی ترمز دیسکی باید ترمز خودرو را به صورت منظم تعمیر و نگهداری  کرده و از قطعات اصلی و با کیفیت استفاده کنیم.

اخبار و مقالاتامداد خودرو

5 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تماس سریع کلیک کنید